Tweedaagse Scherpenheuvel-Zichem, België

6 oktober 2022 - Leuven, België

Hallo, welkom op mijn blog.

Wij zijn op tweedaagse naar Scherpenheuvel-Zichem, België geweest.

Begin van tweedaagse

Om 9 uur zijn we met de bus aangekomen in Aarschot en hebben de ouderejaars de afwezigheden afgenomen. Na de gidsbeurt van Jurre zijn we om 9:40  met de fiets naar onze eerste stop Wezemaal vertrokken en daar hebben we nog 3 gidsbeurten gehad over de groeve, de wijnmuur en wijnteelt.

Kasteel van Horst

Vervolgens zijn we verder gefietst naar het kasteel van Horst waar we een drankje mochten bestellen en eten, ook hier hebben we een gidsbeurt gehad. Het kasteel heeft nog de traditionele slotgracht; Tijdens de opstand van 1488-1489 tegen Maximiliaan van Oostenrijk werd het kasteel verwoest. De eigenaar toen, Lodewijk III Pynnock bouwde het weer op met een  lening van Maximiliaan van Oostenrijk maar raakte toch in financiële moeilijkheden. Daarom moest hij in augustus 1500 het Horst afstaan aan Ivan van Cortenbach.

Basiliek Scherpenheuvel

De volgende bestemming volgens de dagplanning was het basiliek van Scherpenheuvel, hier hebben we 10-20 minuten vrije tijd gekregen. Er werden daar hele mooie kaarsen, sierraden,... verkocht.  De binnenkant van het basiliek is heel groot en mooi. Het gebouw is een van de oudste koepelkerken in de lage landen en werd ingewijd in 1627 door de aardbisschop van Mechelen, Jacobus Boonen. De kerk werd tot basiliek verheven in 1922 en is een beschermd monument sinds 1952.

De maagdentoren

Daarna zijn we nog de Maagdentoren gaan bezoeken en daar hebben we ook een gidsbeurt gekregen van een leerling. De Maagdentoren is een donjon, een verstrekte toren uit de 14de eeuw. De toren word ook Markentoren, Lanteerntoren of Vat van Zichem genoemd. In 1859 werd de toren verkocht aan de Belgische staat. In 1863 vond een eerste restauratie plaats. In 1905 sloeg een bliksemslag in en veroorzaakte een gat in de toren dat door enkelen Zichemnaars op eigen initiatief werd gedicht.

In 1578 viel de stad Zichem tijdens de Tachtigjarigen oorlog. De Maagdentoren werd heel zwaar beschadigd en de waterburcht werd verwoest door de Spaanse kanonnen. In de 19de eeuw was de Maagdentoren niets meer dan een romantische ruïne in het park van het Oranjekasteel.

Overnachting

Nu konden we eindelijk naar onze kampeerplaats vertrekken. Op onze kampeerplaats stonden er snacks klaar op tafel, iedereen was heel blij want na al dat fietsen hadden we die snacks hard nodig! Hierna hebben we allemaal onze tenten opgezet en terwijl wij onze tenten aan het opzetten waren, was meneer Dirickx begonnen met de barbecue en het vijfde en zesde jaar van toerisme hebben geholpen de tafels te dekken. Rond 8 uur in de avond was het avondeten klaar en konden we gaan eten. Er was halal vlees voor de moslims, mensen die halal eten en die mochten ook als eerst hun bord gaan vullen, er was koude pasta, en meer lekker eten!! Ik denk dat iedereen het meeste uitkeek naar dit moment van de dag omdat we allemaal houden van eten. Later in de avond hebben we nog de anderen hun tenten bekeken en gepraat tot de leerkrachten zeiden dat het stilaan tijd werd om naar onze tenten te gaan en te slapen.

Tweede ochtend

De volgende ochtend moesten 3TOE en 4TOE iets vroeger opstaan, rond half 8 om het ontbijt klaar te zetten. Na het ontbijt was het tijd om ons aan te kleden, we werden in  2 groepjes opgedeeld maar de tenten afbreken verliep niet zo goed als gehoopt. Zij die al klaar waren met de tenten afbreken mochten als eerst rond 10 uur terug naar de Maagdentoren fietsen om daar een gidsbeurt te krijgen van een echte gids.

Rondleiding Maagdentoren

Ongeveer een uur later rond 11/12 uur mocht de tweede groep, zij die wat moeite hadden met de tenten afbreken waren weg om te luisteren naar wat de gids allemaal te vertellen had over de toren, de historie ervan en over Scherpenheuvel-Zichem. Bij deze gids kregen we ook een rondleiding in de toren wat heel interessant was en hierna ook een gidsbeurt bij de rivier. Om ons actief bezig te houden hadden de zesdejaars ook een paar leuke spelletjes voorbereid waarbij je vooral moest bewegen en actief aan deelnemen!

Abdij van Averbode + terugkeer Aarschot

Als laatste zijn we naar de abdij van Averbode gefietst om daar een gidsbeurt te krijgen en te lunchen. Om de tweedaagse mooi af te sluiten kregen we allemaal een lekker ijsje! Nadat ons ijsje op was zijn we weer terug naar Aarschot gefietst waar we onze fietsen teruggezet hebben en vanaf hier konden de leerlingen al naar huis vertrekken.

Slot

Dit was mijn blog over onze tweedaagse. Het waren twee vermoeiende, leerzame en interessante dagen waar iedereen elkaar al wat beter heeft kunnen leren kennen. Ik zou dit zeker nog eens willen doen maar dan alleen zonder al dat fietsen . Een tip voor volgende keer zou zijn een prijs voor de winnaar van een activiteit bij de spelletjes en niet twee hele dagen lang een vermoeiende activiteit als fietsen laten doen. Maar ja dit is mijn opinie, wat zeggen we 'fietsen is gezond.'

(De foto's staan in de foto's map)